tirsdag 5. juli 2011

Frøya`s groveste uten sensur!

 Jepp her kommer Frøya`s groveste brød!
I hvert fall det groveste jeg noen sinne har bakt.
 I vinter fikk jeg denne oppskriften hos en kursdeltagere
som anbefalte varmt dette brødet.
Mange andre kursdeltagere har også bakt det og synes det var bra.
Og endelig ble TID for meg også til utprøving:)
Dette trenger du:
1 kg fin sammalt hvete fin
1kg grovt mel ( f.eks grov rug)
1 L Kli ( kruska eller havre)
3-4 ss linfrø eller solsikkefrø
1 ss salt
2 pk tørrgjær
2 l vann
Slik gjør du:
Ha i fingervarmt vann i en stor bolle-gjerne kjøkkenmaskin. Ta 2 pk gjær i vannet. Deretter 1 ss salt. Bland alt melet opp i væsken. Kjør i gang kjøkkenmaskinen. Jeg lot deigen eltes i ca 10 min. Deigen blir ganske klissete og seig. HEV til deigen blir dobbelt så stor. Ha deigen rett i 3 store brødformer. Jeg brukte sleiv og slikkepott for å få med all deigen. Etterhev i ca 30 min.
Sett brødene på nedesrste rille 200 grader 30 min , TA brødene ut av formene og inn i ovnen igjen. Skru da ovnen ned til 180 grader. Fortsatt stekingen minst 30 min, mine stod ca 45 min til. Etterpå skrudde jeg ovnen helt av og lot de stod der til de kjølnet.
Både hun jeg fikk oppskriften med og de andre kursdeltagerene har helt rett.
BRØDET SMAKTE FORTREFFELIG.
Og det er så SUNT at jeg nesten ser det STRUTTER av VITALITET.
Kalorier ca 200 pr 100gram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar