mandag 13. desember 2010

Luke 13 Luciafeiring

Svart senker natten seg.
Dagens tips er å løpe ut med englevinger , synge Lucia sangen
og gi gjerne en klem,
faktisk kaloriforbrenning det også.
Og selvfølgelig baker man
Sunnere Lussekatter
Dette trenger du
100 gr mykt margarin
1 dl kesam orginal 8 %
5 dl lett melk
1 g safran
50 gr gjær
1/2 ts salt
1 dl sukker
1 egg
10 dl hvetemel
2 dl sammalt hvete fin
1 dl rosiner
1 egg til pensling
Slik gjør du:
Smelt margarinen, tilsett melken og la det bli lunket. Knus safran sammen med litt av sukkeret i en morter og ha det i deigvæsken.Smuldre gjæren i en bakebolle. Tilsett salt, sukker, og den lunkne melkeblandingen. Knekk egget oppi og elt deigen godt. Hold av ca 1/2 dl  av hvetemelet til utbakingen.
Dekk til bollen og la deigen heve på lunt sted 30 - 45 min. Varm ovnen til 250 grader.
Strø litt mel på bordet, del deigen i biter og trill dem til lange fingertykke pølser. Form ulike lussekatter og pynt med rosiner som trykkes godt fast. Legg dem på bakepapir eller smurt stekeplate og la dem heve under plast på et lunt sted i ca 15 min. Stekes i ca 10- 15.min
Pr lussekatt ( 60g) : 140 kcal.

2 kommentarer:

  1. Det var et sødt råd til dagen.
    God tirsdag til dig.

    SvarSlett
  2. Denne oppskriften har jeg lagret, kanskje jeg lager den neste år. I år jukset jeg med lussekattene. Bakte Totenkringler (med masse sukker og smør) til jul på fredag, og da lagde jeg noen av dem som lussekatter. Men forskjellen for meg var at nå var jeg fornøyd med en liten kake hvor jeg før hadde spist fler :) Og midt i disse førjulstider med mange fristelser hadde vekta likevel gått ned 600g forrige uke. Da er jeg fornøyd :) Det tyder på at kostholdsomlegginga har ført til at en tenker annerledes uten alltid å være det helt bevisst.

    SvarSlett