onsdag 1. desember 2010

1 luke i den sunne julekalender

I dag fikk Strikkesnuppa og en heldig kursdeltager på Frøya
åpnet første pakken i den sunne julekalenderen:)
Håper de synes det ble en hyggelig start på desember.
Som dere ser er det to små kakeutstikkere.
Ved å bruke disse på Roede sin pepperkakeoppskrift
vil du få mange små søte pepperkaker,
og absolutt et mye sunnere valg å bake disse enn å kjøpe i butikken.
De kjøpte pepperkake har 470 kalorier pr 100 gram, mens disse har 350.
PEPPERKAKER
Dette trenger du:
1,5 dl flytende margarin
1,5 dl mørk sirup
1,5 dl brunt sukker
1,5 dl matfløte
3 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts nellik
2 ts ingefær
1 ts natron
9-10 dl hvetemel
Slik gjør du
Ha sirup, sukker, fløte og krydder i en stor bolle.
Tilsett flytende margarin sammen med hvetemel og natron.
Arbeid deigen godt sammen, dekk med folie
og la den stå kølig i minst 1 t.
Kjevle deigen ut på en melet arbeidsbenk og stikk ut kaker med ulike kakeformer.
Stek kaken midt i ovnen med 180 grader i 6-8 minutter.
LYKKE TIL.
I morgen får dere se hva som skjuler seg i luke 2:)

3 kommentarer:

  1. Det var en dejlig start på december. Hvad mon der gemmer sig i nr. 2?
    God torsdag.

    SvarSlett
  2. OM jeg syns det var en god start på desember? :D Helt klart :D Mannen min og jeg har en sjokoladekalender :kremt: på deling, med nå har min kjære fått den helt for seg selv :D Jeg har jo denne supre kalenderen fra deg!

    SvarSlett
  3. Denne oppskrifta skal jeg jammen meg forsøke! :-)

    SvarSlett