mandag 25. oktober 2010

Kaker meg her og kaker meg der

I dag ble det servert kake på jobben.
Vi feirer nemelig at vi 99% sikkert får
KULTURHUS PÅ FRØYA
og ikke minst
LOKALER TIL KULTURSKOLEN.
Derfor skulle det feires med kake.
Men den var industribakt og derfor ble det
NEI TAKK fra meg.
Det gjorde meg ingen ting
for jeg er jo likevell hoppendes GLAD for at
VI FÅR KULTURHUS:):)
I går innførte jeg søndagskaketradisjonen.
I hvertfall hadde vi den hjemme i min barndom,
enten vafler , kringler, eplekake eller annen formkake.
Stor stas husker jeg.
OG den har jeg nå innført på
NY i MIN HEIM.
For det finnes utrolig mange gode kaker som ikke er proppfull av kalorier.
Jeg som er så heldig å ha Grete Rodes samlede verker fra 2002
og fram til dag i heimen
har mange gode oppskrifte å ta av.
Denne som er avbildet står derimot ikke i noen av kursbøkene
men ble brukt her i øyregionen når jeg gikk på
Grete Roede kurs på 1990 tallet
- altså i forge århundre.
Utrolig enkel , men smakfull.
Lag et sukker brød med
2 egg, 30 gram sukker, 40 gram mel, 10 gram potetmel ,1/4 bakepulver.
Lag gele fra heistad og bruk enten fryste eller friske jorbær.
Pr 100 gram er det ca 75 kalorier,
det er så lite av man faktisk kan unne seg enten
en liten dæsj krem, eller vanilje kesam eller lettis.
Jeg er så glad for at jeg er med i
365 dager KJØPESNOPFRI!!

1 kommentar:

  1. Takk for oppskrift på en kake som høres både frisk og god og snarlaget ut. Og det er jo et skikkelig pluss at den er av det kalorisnille slaget også. Denne skal jeg definitivt teste!

    Jeg er også veldig glad for at jeg kom i gang med prosjekt 365 - det har ryddet opp i en masse hverdagsavveininger. Og det koster meg lite å si nei takk.

    SvarSlett